Az amerikai eredetű márkanév mögött egy magyar családi cég világsikere áll. Az alapító, Lévai Ferenc a 90-es évek elején kezdett vállalkozni. Szovjet üzletemberektől kapott ötlet alapján kondigépek importálásával indult, de a piac egy idő után telítődött. Felfigyelt viszont az egyre terjedő sporttáplálék-kiegészítőkben rejlő lehetőségre. A kapcsolatrendszer a konditermekkel már kiépült, de szükség volt jó termékekre. Az amerikai Williamson család tulajdonában lévő MLO és BioTechUSA készítményeit kezdték el forgalmazni előbb idehaza, majd fokozatosan a régióban is. Lévai Ferenc 1999-ben átvette a BioTechUSA márkanevet, receptúrával és gyártói kapcsolatokkal együtt. Az üzlet felpörgött, árbevételük 1999 és 2012 között 160 millió forintról 5 milliárdra növekedett.

Ennek nyomán sorra keresték meg őket komoly érdeklődők a cég megvásárlásával kapcsolatban, így sorsdöntő ponthoz érkezett a Lévai család 2013 végén: eladni vagy folytatni? A döntésben meghatározó szerepe volt annak, hogy Lévai Ferenc tisztában volt azzal: lesz, aki meglépi a szükséges változtatásokat. Az alapító két fia, Balázs és Bálint ugyanis ekkortájt már a társaság középvezetését erősítette, folyamatosan ostromolva a menedzsmentet friss ötleteikkel. A bécsi közgazdaság-tudományi egyetem elvégzését követően Bálint a marketing-, Balázs a külkereskedelmi osztályon kezdett 2010-ben. Már egyetemi éveik alatt bizonyították rátermettségüket, amikor egy ötletből indulva pár esztendő alatt kiépítették a cég shaker üzletágát, és Európa vezető gyártójává tették ezen a területen.

Lévaiék a vállalat megtartására szavaztak, és rögtön hozzá is láttak a változtatások előkészítéséhez. A termékek egészen odáig bérgyártásban készültek, ami ekkoriban már akadályozta a fejlődést. Minimális hitelfelvétellel kiegészítve (amit azóta vissza is fizettek) saját forrásaikból felépítették Szadán a napi 40 tonna por feldolgozására képes, ma Európa legnagyobbjaként ismert étrend-kiegészítő üzemüket és logisztikai központjukat 32 ezer négyzetméteren, ahol 2014 végén indult el a gyártás.

Ugyanebben az évben történt a legmeghatározóbb változás. A család 2013 karácsonyán egy vasárnapi közös ebédnél véglegesen úgy döntött, hogy az irányítást a fiúk kezébe adja. Az akkor 27 éves Bálint ügyvezető igazgatóként, testvére, a 29 éves Balázs külkereskedelmi igazgatóként 2014 elejétől korlátok nélkül, teljes erőbedobással vethette bele magát a cég jövőjének építésébe. A fejlődés soha nem látott fokozatra kapcsolt. Megújították a logót, a termékek csomagolását, a receptúrát, más arculatot adtak a bolthálózatnak, felújították az óbudai cégközpontot, korszerűbb vállalatirányítási rendszert vezettek be, in-house termékfejlesztési és minőség-ellenőrzési laborokat hoztak létre. Átalakították a szervezeti folyamatokat, a gyártást és a kereskedelmet a tavaly bejegyzett BioTech USA Kft. vette át, a régi cégben, a JLM PowerLine Kft.-nél a támogató jellegű feladatok maradtak.

bet-50-kep-bet-14-biotechusa.jpg

A csoport ma benne van az európai top 5-ben, lassan a top 3-ban is. A szakmában a legdinamikusabban növekvő szereplőként tartják számon. Az idén elképesztő, 52 százalékos bővülést várnak a BioTechUSA márkaforgalmában, így év végére árbevételük meghaladhatja a 20 milliárd forintot. Szinte minden európai országban ott vannak már. Egyre bővülő franchise-bolthálózatuk tagjainak a száma közel 130, legutóbb Szicíliában nyitottak üzletet.

„A BioTechUSA a generációváltás tekintetében is az egyik sikertörténet” – teszi hozzá Lévai Ferenc, akinek mindig is az volt az álma, hogy nemzedékeken átívelő sikeres céget építsen. Az elmúlt három-négy évben megtörtént a következő 20-25 esztendő megalapozása. Jövőre elkészül a saját irodaházuk, a szadai gyárat további 4000 négyzetméterrel és egy 4000 raklapos logisztikai egységgel bővítik. Ez az infrastruktúra a jelenlegi forgalom háromszorosát is elbírja majd.