A cég székhelye és korszerűen berendezett irodája a XI. kerületben, egy komoly történelmi múltra visszatekintő épületegyüttesben található. A XX. század derekán itt működött ugyanis a legendás Gamma Finommechanikai és Optikai Művek, amely a háborús években a magyar hadosztályok részére irányzó távcsövek fejlesztését és gyártását biztosította, továbbá geodéziai és térképészeti műszereket, valamint kórházi mikroszkópokat is szállított. Az akkoriban kifejezetten modernnek számító, több országba is exportált ún. lőelemképző (légi célpontok paraméterei és a tüzeléshez szükséges lőelemek meghatározására szolgáló) analóg számítógép szintén a Gamma Művek terméke volt. Az akkori vállalat a fi nommechanikai, elektronikai fejlesztéseivel például erőművek, olajfinomítók és más gyáróriások egyedi mérőberendezéseit is szállította. A cég – nagy konkurenséhez, az MMGhez hasonlóan – a rendszerváltást követően sok kisebb egységre bomlott fel. Az egyik ilyen entitás a Gamma Analcont Kft., amely az egykor háromezer dolgozót foglalkoztató vállalat ipari irányítástechnikai részlegéből jött létre, félszáz fővel. Itt kezdett el dolgozni dr. Szilassy László, miután a BME-n folytatott villamosmérnöki tanulmányait követően Németországban, az Aacheni Egyetemen tanult, majd tudományos fokozatot szerzett nukleáris mérőberendezéseiről írt munkájával. Képességeire, innovatív látásmódjára többen is felfigyeltek, és a rendszerváltás utáni dinamikus átalakulás éveiben őt kérték fel a cég ügyvezetőjének.
A Gamma Analcont is a legnagyobb, központi megrendelőknek dolgozott, de a dinamikus, komplex rendszerekben gondolkodó ügyvezető már akkor arra vágyott, hogy az ipar több területén valósíthasson meg mérnöki szempontból előremutató, változatos projekteket. Barátjával és munkatársával, Sándor Pál fizikussal együtt így kilépett az analóg méréstechnika világából, és – egy saját cég, a Gamma Digital Kft. megalapításával – az annak idején éppen kitáguló digitális világ felé fordult.
Látómezejük középpontjába az ipari informatika került. Azon nagy méretű, egyedi gépekre és rendszerekre, valamint az ezeket működtető szoftverek fejlesztésére kezdtek el koncentrálni, melyeket nagyvállalatok alkalmaznak gyártósorokon és az ipari logisztikában.
A gyógyszeripar jeles képviselői – mint pl. a Richter, az Egis, a Teva vagy a Sanofi , illetve ezek jogelődjei – hamarosan ügyfélkörük visszatérő megbízóit alkották. A kilencvenes évek végéig főként új rendszerek tervezésével, fejlesztésével és üzembe helyezésével foglalkoztak, majd a feladatok is egyre összetettebbeké váltak, és mind több helyszínre kellett kiszállni, sokszor már a határainkon túlra is. A nemzetközi jelenlét folyamatos erősítése a társaság kiemelt céljai között szerepel.
A gyógyszergyárak mellett a járműipar volt a másik célterület: már akkor is szállítottak a szentgotthárdi Opel-gyárnak, amikor ott még Opel Astrákat szereltek össze. Később további magyarországi autógyárak – pl. az Audi, sőt a Daimler – és azok német beszállítói szintén kiemelten fontos ügyfeleik lettek. Ezekben az üzemekben számos robotikai, intralogisztikai vezérlés tervezését és megvalósítását végezték el az elmúlt években, de ezen cégek németországi gyáraiban is már több ízben kaptak megbízást.
Az ügyvezető tisztában van a megrendelők elvárásaival, és ezeket szem előtt tartva a cég szakembergárdájával arra törekszik, hogy a gyártási vagy a gyáron belüli logisztikai igényekre a lehető legjobb, leghatékonyabb rendszerszintű megoldást nyújtsák. Eleinte a különböző vezérlő PLC-k tervezése és beüzemelése alkotta a vállalat fő profilját. Ezek egyszerűségük folytán szinte meghibásodásmentesen képesek működni akár több évtizeden át. Később a struktúrák felügyeletét és a PLC-vel vezérelt eszközök adatgyűjtését biztosító SCADA rendszerek tekintetében is különleges kompetenciákra tettek szert. A meglévő ügyfélbázis igényeire alapozva egy teljes gyártástámogató MES rendszer egyedi kívánságokra szabott fejlesztése képezte a következő szintet. A folyamatos fejlesztés eredményeként az ügyfélbázis is fokozatosan növekedett, ennek köszönhetően évről évre mintegy tíz százalékkal tudták növelni az árbevételt. A cégnél a kulcstevékenységek közül aktuálisan a gyárak belső árumozgatási feladatait, azaz az intralogisztikát kezelik kiemelten, mivel ezen a területen világszerte hatalmas fejlődési lehetőségek vannak, és a stabil alapokra támaszkodva érdemes a további fejlesztésbe invesztálni, hiszen már jelenleg is innen származik a vállalat árbevételének jelentős része.
A Gamma az Ipar 4.0 elveit idejekorán alkalmazó társaságként jó érzékkel mindig a legmodernebb, digitális technológiák felhasználására és továbbfejlesztésére törekedett. Ennek szellemében a szakmailag magasan képzett és erősen motivált mérnöki csapat olyan új ötletekkel is előállt, amelyek hosszabb távon képesek a céget növekedési pályán tartani. Az egyik team például a már említett SCADA rendszerek látványos továbbfejlesztésén kezdett dolgozni, míg egy másik csoport különleges adatgyűjtő egységeket és monitorozási rendszert tervezett hatalmas méretű ipari automata raktárak részére. Ráadásul ezek a struktúrák teljesen önállóan, internet és wifi nélkül, a saját eszközeiken keresztül kommunikálnak, még robusztusabbá és megbízhatóbbá téve ezzel a Gamma Digital rendszereit.
Mérnöki megoldásainkkal minden
ügyfelünk számára egyedi és hatékony
automatizálási megoldást kínálunk.
Az innovatív, jövőbe tekintő szemléletnek a támogatására 2017-ben önálló részlegként létrehoztak egy saját k+f csoportot. A vállalat fejlesztései közül a leglátványosabb az önvezető targonca (AGV) vezérlőrendszere. Már a második széria fejlesztése folyik, mely ezúttal az Óbudai Egyetem és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem közreműködésével készül. A fokozódó munkaerőhiány miatt a megrendelők körében egyre erősebb érdeklődés tapasztalható a megoldás iránt, amely egyrészt vezető nélkül, optimalizáltan, átlátható módon képes ellátni a gyártási vagy raktári supply chain belső szállítási feladatait, másrészt nagy biztonsággal, az ütközések teljes kizárásával, a gyártási folyamatok igényeit kielégítve, százszázalékos automatizáltsággal tud működni. A teljes flottavezérlő szoftver mellett a járművek úgynevezett firmware-fejlesztésében is részt vesznek a cég mérnökei – mondja Szilassy László.