Optiwella Kft..jpg

Bakos Tamás és Szirbik Albert, tulajdonosok

Az induló cégeket gyakran hívják garázsvállalkozásnak. A kábelmodemek és CMTS-ek (kábeltévés központi egységek) felújításával és kereskedelmével foglalkozó Optiwella is szerény körülmények között, egy lakásból startolt. „A 2000-es évek elején kezdett elterjedni az internet, így megpróbáltunk a vajdasági Adán, a szülővárosunkban otthonra szánt wifis eszközökkel lakossági internetes szolgáltatást nyújtani” – mesél a kezdetekről Bakos Tamás, a társaság egyik alapító-tulajdonosa. Az első pár évben összegyűlt 350-400 ügyfél a gazdaságos működéshez kevés volt, ahhoz viszont sok, hogy veszni hagyják őket. A szakember társával, Szirbik Alberttel együtt 2007-ben úgy döntött, hogy bevonják egy barátjukat mint befektetőt, és korszerű kábeltévékábelnet hálózatot építenek a problémás wifis infrastruktúra helyébe. Tamás ezzel egy időben kilépett a cégből, hogy bécsi egyetemi tanulmányaira koncentrálhasson. Albert eközben az új kábeltévé-hálózatot építette, s azt tapasztalta, hogy a kiépítéshez szükséges új berendezések elég drágák. Így elkezdte felkutatni az olcsóbb alternatív beszerzési forrásokat, használt eszközöket.

Eleinte csak saját részre, majd hamarosan szakmabeli kollégák számára is elkezdett importálni használt berendezéseket külföldről, a tengerentúlról. A harmadik szerencsés kör után, egy szép tavaszi napon azt mondta a Bécsből épp Szegedre hazaköltözni készülő, a korábbi munkahelyéről frissen távozó Tamásnak, hogy alapítsanak egy külön céget, kimondottan kereskedelemre. Így született meg az Optiwella.

Az első komolyabb lehetőség Máltáról érkezett: Tamás és Albert barátoktól és a családtól kölcsönkért 70 ezer dollárból vette meg az első nagyobb adag központi eszközt egy ottani internetszolgáltatótól. Nagy kockázat volt ez a vásárlás a frissen indult Optiwellának, kézzel pakolták le a kamionról a dobozokat, a kertben piknikező szomszédok gyanakvó tekintetétől kísérve. Aztán apránként eladogatták a termékeket Magyarországon, Romániában, szerte a Balkánon. Amint elfogyott a máltai áru, lett belőle annyi bevétel, hogy saját tőkéből egy újabb szállítmányra való eszközt tudjanak vásárolni. A használt berendezések között azonban volt néhány hibás is, így a reklamációk nyomán elkezdték tesztelni a beszerzéseket.

A vállalat szerkezete teljesen másként alakult ki, mint az elektronikai piacon szokásos volt – nem építettek helyi képviseletekből, disztribútorokból álló hálózatot. Kitanulták viszont a logisztikát, a csomagolást, a szállítmányozást. Egy idő után megérkeztek a külföldi megrendelések, távoli kontinensekről is – kiderült, hogy felesleges költséges képviseleteket nyitni: Szegedről is el lehet látni a világot. Más vállalkozások számára hosszú évek fáradságos piacfejlesztési munkája egy ekkora nemzetközi vevői hálózat kiépítése. Az Optiwella azonban egy nagyon egyszerű módszert használt: az internetes hirdetéseket. Ezek már az első pillanattól kezdve hoztak nemzetközi ügyfeleket. „Akkoriban az volt a kihívás, hogy ne tűnjünk komolytalan cégnek; például még vezetékes telefonunk sem volt, nem tudtunk faxot küldeni.”

Minden vállalatvezető gondol arra, hogy mit csinált volna másképp, miként lehetett volna még gyorsabb a fejlődés. Az Optiwella esetében Bakos Tamás most úgy véli, bátrabbnak kellett volna lenniük: „Gyakran éreztük úgy: nem vagyunk elég nagyok ahhoz, hogy egy multi szóba álljon velünk.” Fontos tisztában lenni azzal is, hogy nem kell megijedni a távolságoktól; a mostani, globalizált világban napok alatt bárhová el lehet juttatni egy szállítmányt. Korábban jellemzően a nagy cégek voltak képesek erre, ma már azonban a kisebbeknek sem szabad megijedni attól, ha a partner a világ másik felén van. Nehéz időszakok az Optiwella életében is voltak. Előfordult például, hogy egy köztes beszállító annyira beékelődött közéjük és abeszerzési forrásaik közé, hogy áremelésekkel próbálta szorongatni őket. Egészségtelenül nagy függés alakult ki. Ez fordította őket a diverzifikált beszállítói csatornák kiépítése felé, mellyel a vevők folyamatos ellátása maximálisan biztosított.

BET50_funfact-Optiwella.jpg
A nehéz időszakok mellett szerencsések is voltak. A 2011-es induláskor még erősen jelen voltak a 2008-as pénzügyi válság hatásai. A vevők a jól bevált disztribútorok mellett nyitni kezdtek az Optiwella által is kínált olcsóbb, használt, felújított eszközök irányába.

Az Optiwella 30 százalékos EBITDA-marzsa kimagaslónak számít. Adódik a kérdés, hogy ilyen magas szintet miként lehet hosszú távon fenntartani. A klasszikus kereskedelemben a kábeltévétársaság megkeresi a beszállítót, az három-négy héten belül legyártja a megrendelést és szállít. „A mi modellünk más. Pásztázzuk a piacot, felfigyelünk arra, ha van valami eladó, beárazzuk, s ha elfogadják az általunk kínált árat, megvesszük. Az ellenértékbe bele kell kalkulálnunk a piaci sajátosságokat: könnyen lehetnek hibás termékek a rendelésben, amelyeket javítani kell. Az is lehet, hogy akár egy-két évet kell várnunk arra, hogy el tudjuk adni az árut – áll benne a pénz.”

Ugyanakkor ennek a modellnek megvan az az előnye, hogy nagy a raktárkészlet; körülbelül 400 ezer tételből áll, szinte az összes jelentős gyártó minden fontos eszköze elérhető. Így nagyon gyorsan tudnak szállítani, nagyjából az új ár feléért, garanciával. A szaktudás jelentőségét aligha lehet eltúlozni: „Egyenként teszteljük a beérkező árut, s ha valami hiányzik, legyártatjuk. Van, hogy a szolgáltató logót kér rá, azt is elintézzük. Félúton vagyunk a klasszikus kereskedelem és a gyártás között – ennek is köszönhető a magas EBITDA-marzs.”

Az Optiwella sikere több érdeklődő befektető figyelmét felkeltette, de az ajánlatok nem voltak kellően vonzók a tulajdonosok számára. Ezzel párhuzamosan a cég is figyeli a lehetőségeket versenytársak esetleges felvásárlására.

A társaság árbevétele stabil. A járvány ellenére megmaradt az év elején tapasztalt forgalom, nem szakadtak be a megrendelések, és meg tudták tartani a munkavállalóikat. „Az üzletágat sokan temetik, szerintük az optikai kábel és a mobilinternet mindent elsöpör. Mi azonban úgy látjuk, hogy a jó öreg rézkábel elég jól tartja magát. Aki utoljára hagyja el ezt a részpiacot, leszedheti még a gyümölcsöket.” A globálisan könnyen megszerezhető piacok nagy részét már elérték, ötvenfős létszámmal több kontinensen körülbelül ezer ügyfelet szolgálnak ki.

BET50_NSR-optiwella-42.jpg