Sokáig inkább csak az ágazaton belül ismerték az UBM Csoport nevét, ám 2017 márciusában bevezette részvényeit a Budapesti Értéktőzsde T kategóriájába. A ma már kilenc vállalkozásból álló cégcsoport Magyarország meghatározó fehérjeimportőre, gabonakereskedője és veze tő takarmánygyártója. „A szinergiák működnek” – mondja ténykedésükről Varga Ákos, a csoport tulajdonosi jogait gyakorló UBM Trade Zrt. elnöke, s ezzel kimondja azt is, hogy miként tudtak az elmúlt húsz évben folyamatosan növekedni.
Varga Ákos szinte rögtön az induláskor, 1997ben csatlakozott az UB Merchants Kft.hez, amely az addig leginkább szokásos vasúti szállítás helyett a Duna–Majna–Rajnacsatornán, uszállyal lebonyolított szójadaraimporttal kezdte meg a tevékenységét. Az akkori két tulajdonos Uzsoki András és Botos Andor volt. „Tőlem a kereskedelem felvirágoztatását várták” – emlékeztet Varga Ákos. Hozzáteszi: „Én a múltból alázatot tanultam. A partnerek és a dolgozók felé egyaránt. Nálunk nem csupán szólam, hogy az ember áll a középpontban. Élhető cégkultúrát alakítottunk ki, nyugodtan mondhatom, hogy jó nálunk dolgozni.”
Az UBM-nél a jövőre és a generációváltásra is gondoltak. Gyakornoki programjuk van, s a majdani vezetőt is megtalálták már, aki ezek után természetesen nem kívülről, hanem a cégen belülről veszi át a kormányrudat. Horváth Péter – aki ma már az igazgatóság tagja – 1999ben érkezett a vállalathoz, és hamar bizonyította rátermettségét: aktív volt a chicagói árutőzsdén és a holland kikötői kereskedelemben is.
Ekkortájt fogtak bele a gabonakereskedelembe is és hoztak be más takarmányalapanyagokat, például kukoricaglutént vagy szójaolajat. Az UBMhez 2004ben csatlakozott Bustyaházai László, akinek a vezetésével létrehozták a takarmánydivíziót. Nem volt könnyű, de megcsinálták. Állatfajspecifikusan, tanácsadással, minden partner egyéni igényét figyelembe véve. Akkoriban a készkeverék takarmányokhoz szükséges koncentrátumot, a premixet még megérte bérgyártatniuk, később viszont, a fejlődésnek köszönhetően a gyártást már saját üzemükben tudták végezni.
Premixüzemük mellett ma már országszerte több takarmánykeverőjük is van saját és résztulajdonban. „Premixből 12 ezer tonnát gyártunk, szójadarából 200250 ezer tonnát forgalmazunk, ebből 150 ezret belföldre, ami piacvezető arány a maga 30 százalékával. Gabonából 700800 ezer tonnát mozgatunk – ez a piac 79 százaléka –, melynek kisebb részét a saját takarmányokhoz adjuk, a többit exportáljuk vagy belföldön értékesítjük. A késztápok piacát az idén a 15 százaléknak számító 400 ezer tonnával szintén vezetjük, és ez a mennyiség 2019re 600 ezer tonnára nő” – mondja Horváth Péter, aki a gabonakereskedelem tervszámairól beszélve az egymillió tonnás mennyiséget említi.
Ami az UBM-et a versenytársaktól a fentiek mellett még megkülönbözteti, hogy kiemelt figyelmet fordítanak a kutatásfejlesztésre, a leginnovatívabb termékek forgalmazására. Szlovák és szerb kapcsolataik erősítése mellett nyitnak Horvátország, Románia és Ausztria felé. Marosvásárhelyen 2018 őszéig felépítik Európa legkorszerűbb takarmánykeverőjét, és 2017 folyamán indítanak egy kereskedelmi céget ugyanitt, s jövőre Ausztriában is. „Szeretnénk betölteni a híd szerepét a génmódosítástól (GMO) mentes szerbiai szójabab és a szintén GMOmentes osztrák, német, svájci piac között” – szól a tervekről még Horváth Péter.
„Nem utánoztunk senkit, és nem is vágott hozzánk senki egy halom pénzt. Évről évre fejlődtünk, egyik kockát rakva a másikra. Úgy, hogy minden esztendőben a megtermelt nyereséget a cégben hagyva beruháztunk. Igaz volt ez a válság éveire is, amikor a fejlesztések visszafogása helyett mi előrementünk, amely döntést az elért eredmények utólag igazolták” – mutat rá az UBM elnöke. Varga Ákos hangsúlyozza: „A nyereség ebben az iparágban sosem kiemelkedő, de mindig stabilan jó volt.”