A GSV Kereskedelmi Kft., vagyis a Gulyás Tüzép elindulásához kacskaringós út vezetett. Az alapító, Gulyás János ugyanis eredetileg sportoló szeretett volna lenni. Labdarúgóként Debrecenben még az NB I-es keretbe is bekerült, de egy edzőváltás után úgy döntött, hogy inkább az üzleti életben próbálja ki magát. A 80-as években először szállítmányozással foglalkozott. Ezen a piacon akkor kevés szereplő versengett egymással, a kezdés idején a második legnagyobb magyarországi városban mindössze öt árufuvarozó társaság működött. Gulyás János az igazi hivatását viszont 1988-ban találta meg. Kazincbarcikán egy családi ismerős ebben az esztendőben avatta be az építőipari kereskedelem rejtelmeibe.
Ez a szektor persze bő harminc éve egészen másképp működött, mint manapság. A termékeket ugyanis a nagy állami szereplőktől kellett beszerezni. A cégalapító, hogy hozzájusson az árucikkekhez, kezdetben Budapest, Komoró, Kazincbarcika és Debrecen között ingázott. Bár kifejezetten nehéz volt beszerezni, a kínálatukban a tetőépítésekhez szükséges fenyőfa is szerepelt. Az igény olyan óriási volt, hogy amikor a készlettel visszaértek Debrecenbe, az árut két óra alatt elkapkodták. A rendszerváltás után aztán elindult az állami vállalatok hanyatlása, és a tönkrement cégek infrastruktúrája akvizíciókon keresztül részben az új magáncégekhez került. Gulyás János vállalata, a GSV Kereskedelmi Kft. is így erősödött meg: 1993-ban ugyanis megvették a Kelet-magyarországi Tüzép debreceni telephelyét. Már a start idején nyitva állt előttük egy nagy lehetőség: elkezdhettek volna kiépíteni egy országos üzletláncot. „Bizonyára sokkal sikeresebbek lettünk volna egy komoly hálózattal a hátunk mögött, de így problémából és bizonytalanságból is több akadt volna. A nehéz időszakokat pedig jóval nehezebben vészeltük volna át. Így utólag sem bántam meg, hogy nem vágtunk bele a területi terjeszkedésbe” – jegyzi meg a tulajdonos.
A GSV az egyik legnagyobb mérföldkőhöz pont az ezredforduló évében ért el: a hajdú-bihari megyeszékhelyen 2000- ben nyitották meg az Otthon Áruházat. A háromezer négyzetméteren működő kereskedés egészen egyedülálló volt a maga nemében. Az érdeklődőket a kezdetektől személyre szabott kiszolgálással várják, és a szakembereik segítenek a termékválasztásban, ha pedig szükséges, lehetséges alternatívákat is ajánlanak. Aki pedig építési terveket is hoz magával, annak gazdasági számítást is készítenek.
Ez a vevőközpontú szemlélet sikerre vitte a céget. A fejlődést csak a 2008-as válság tudta megakasztani, amely után a bankjukkal való viszony alaposan megromlott. Gulyás János úgy meséli, hogy a pénzintézetük pár év lefolyása alatt szinte vállalkozóellenes lett, de szerencsére gyorsan bankot tudtak váltani. Magát a krízist összességében sajátosan kezelték: az előremenekülés taktikáját választották.
Míg a nehéz időszak elején 100-an dolgoztak náluk, addig a végén már közel 150-en. A recesszió alatt még egy mészoltó üzemet is beindítottak, s a beruházások gyümölcse azóta beért: a társaság forgalma évek óta folyamatosan nő. Az árbevételük négy éve 6 milliárd forint volt, az idén viszont a várakozások szerint akár a 9 milliárdot is átlépheti. Az alapító, ahogy régen, most is a bőségben hisz: az árukészletük nagysága, mint mondja, kissé túlzott, de így érzi biztonságban magát. A kínálatuk mindenesetre roppant széles. Az építkezéshez szükséges minden alapvető termék – építőanyagok, tetőfedő anyagok, nyílászárók, csempék, padló- és falburkolatok, kádak, kabinok, jakuzzik, csaptelepek, fürdőszobabútorok és kiegészítők, valamint festékek, tapéták, szerszámok, LED-ek – széles választéka megtalálható náluk.
Összesen több mint 10 ezer árucikk lelhető fel a GSV-nél. Ugyan vannak bérmunkában készülő saját márkás termékeik is, de a felhozatalukban már néhány olyan áru is szerepel, amelyet házon belül fejlesztettek ki.
Az építőipari kereskedelem területén gyakorlatilag nincs olyan hazai igény, amelyet ne tudnának kielégíteni. Mára olyan nagyok lettek, hogy sok más kisebb konkurenssel szemben a termékek hatékony felvásárlásához nem kellett egyik beszerzési társasághoz sem csatlakozniuk. A beszállítóikkal közvetlen és jó viszonyt ápolnak, vannak cégek, amelyekkel már harminc éve dolgoznak együtt. Jelenleg országszerte mindenhonnan kapnak megkereséseket, de közvetlenül többnyire Debrecent és környékét szolgálják ki. Ám a viszonteladóiknak köszönhetően az áruik a megyeszékhelytől távolabb eső helyekre is el tudnak jutni.
A hitelfelvételt, ha lehet, kerülik, és még a beruházásaikat is igyekeznek teljesen önerőből finanszírozni. Nemrég belevágtak egy 90 lakásos társasház építésébe Debrecenben, amelyet például teljesen saját zsebből állnak, de a piacon megszokott gyakorlattal nem csak ezen a ponton szakítottak. A lakások értékesítésébe is csak 50 százalékos készültség fölött kezdtek bele. Így az érdeklődők már a saját szemükkel is meggyőződhettek a kivitelezés magas minőségéről. Persze nem csupán a társasházak építésénél, hanem a szolgáltatásaiknál is a nívóra törekednek: a kiszállításoknál mindig pontosak, a szakembereik pedig, akik segítenek a vásárlásnál, roppant felkészültek. Az utánpótlás biztosítása ugyan nem könnyű, mivel a fiatal pályakezdők között kevés a jó szakember, de épp ezért a jelentkezőknek belső képzésekkel segítenek. „Általában több mint egy év, mire egy friss diplomás szert tesz nálunk a szükséges tudásra” – meséli a cégvezető, aki a fluktuáció csökkentésére sajátos eszközt vetett be. Elindított egy bérnövekedési programot, amely garantált jövedelemnövekedést biztosít azoknak, akik hajlandók legalább öt évig elkötelezni magukat a társaság mellett. A GSV-re jellemző, hogy minden vevői igényt ki tudnak szolgálni, amihez a termékkínálatukban az átlagostól a prémium minőségig minden megtalálható.
A luxustermékek szélesebb körű bemutatására a közeljövőben bővítik a debreceni Otthon Áruházat. Közben a generációváltásra is elkezdtek felkészülni: a vállalat működtetéséből az alapító egyik lánya és a veje is kiveszi a részét. Ugyanakkor már tervben van a menedzsment fejlesztése is. Az alapító úgy fogalmaz: a cég olyan gyorsan fejlődött, hogy ezt a bővülést a szervezeti struktúra még nem tudta lekövetni, de a következő pár évben ezt szeretnék orvosolni.
A vezetők mindenesetre már most folyamatosan fejlesztik magukat. Emiatt is csatlakoztak a Budapesti Értéktőzsde ELITE Programjához. „Nemcsak az előadások hasznosak, hanem az is, hogy több hasonló méretű, de más ágazatban működő társaság vezetőjével is találkoztunk a program keretében. A beszélgetések segítenek abban, hogy bizonyos problémákat egészen új megvilágításban lássunk” – meséli az alapító veje, a cég expanziós menedzsere, Molnár Ádám.
A kiváló minőségre való törekvésük egyébként abban is megmutatkozik, hogy külön figyelmet fordítanak a fiatalok magas szintű szakmai képzésének a fejlesztésére: a Debreceni Egyetem Műszaki Karáról és a Debreceni Pécsi Mihály Építőipari Szakgimnáziumból rendszeresen fogadnak gyakornokokat, s a fiatalok iskolai gyakorlásához is a GSV biztosítja az alapanyagokat.
A társaság – amely egészségüggyel és gyerekekkel foglalkozó alapítványokat is támogat – az utóbbi időben több beruházásba fogott bele: az idén nem csupán az áruházat bővítik, de egy saját pelletgyárat is beindítanak. „Másfél millió korszerű falazóelemet értékesítünk évente, ezekből 11 debreceni Nagytemplom építhető fel” – mondta Molnár Ádám.