Nagyon régi időkre visszanyúló „üveges” nagyvállalkozói család Deák Attiláé. Az üzletember üknagyapja a XIX. században tulajdonosa volt a bükkszentkereszti üveghutának, majd a második világháború előtt a nagyapa szintén kereskedő volt Miskolcon.
Ráadásul éppen azon a telephelyen, ahol a mai Észak Üvért egyik főhadiszállása van, és dolgozott a rendszerváltás előtt igazgatóként Attila édesapja is. Szóval a vállalkozói tradíciók, a miskolci kötődés erős, így nem meglepő, hogy Deák Attila, némi nagyvállalati kereskedelmi tapasztalattal a háta mögött, 26 évvel ezelőtt önálló vállalkozást alapított, mindjárt részvénytársasági formában. Pedig ez 1993-ban nem volt gyakori, de már akkor is úgy gondolta, hogy tőkeerős üzlettársak nélkül még a legtehetségesebb vállalkozó sem megy sokra.
Mellé, ma úgy mondanánk, üzleti angyalok szálltak be anno, és a kezdetektől fogva igen szigorú pénzügyi elvárásokat támasztottak a fő alapítónak. Attila azonban ezért kifejezetten hálás volt, hiszen így már viszonylag az elején a piacból, és nem pedig nagylelkű mentorokból kellett megélni.
Így fordulhatott elő az is, hogy már nagyon korán, az indulás után 2-3 évvel rátaláltak egy erősebb, stabilabb jövedelmet hozó profilra.
Kezdetben ugyanis kizárólag lakossági üveg- és porcelánárut értékesítettek. Ám a kiskereskedelem hamar nagykereskedelemmel is kiegészült, amikor a sajószentpéteri öblösüveggyár befektetői lettek. Ők is német és amerikai cégek termékeit kezdték forgalmazni. A befektető az Owens- Illinois volt, amely cég az orosházi öblösüveggyár után a sajószentpéterit is megvásárolta. Mivel ez idő tájt Észak-Magyarországon az Észak Üvért volt a legnagyobb szállító, így hamar megtalálta őket a konzervipar, illetve az egyre nagyobb palackozási igényű Egri és Tokaji borvidékek szőlősgazdái, nagyobb pincészetei.
Ezek közül is az előbbi üzletág nőtt a legnagyobbra. Bár a lakossági porcelán- és üvegáru-kis- és nagykereskedés a mai napig megvan, az üzlet fő húzóerejét a konzervipar és a magyarországi hipermarketláncok adják. Ez utóbbival ugyanis a lakossági üvegáruk kapcsán kezdettől megvolt a jó kapcsolat, így ez sokat segített, amikor a konzervipari üzlet beindult.
Itt egészen egyedi modellt honosítottak meg. Kezdetben, még az 1998-as orosz pénzügyi válság előtt, egyszerűen szállították a befőttes- és más konzervipari üvegeket, a gyárak pedig átvételkor fizettek. Csakhogy az orosz piac összeomlása miatt egyszeriben szinte az egész magyar konzervipar fizetésképtelenné vált, így egy kényszer szülte megoldást kellett bevezetni. Az üvegáruért cserébe kész konzerveket kaptak, amit később maguk értékesítettek. Éppen az említett lakossági üvegárus-tapasztalatok, kapcsolatok révén, az akkoriban felpörgő szuper- és hipermarketláncokba.
Persze ma már nincs klasszikus barter, de nagy vonalakban e kényszer szülte megoldás alapján épült fel az azóta is igen sikeres üzleti modelljük.
Ma viszont már nemcsak a csomagoláshoz használt üvegárut és kiegészítőit, hanem komplett csomagolási megoldásokat szállítanak a konzerviparnak. Egy konzervgyárnak ez nagy könnyebbség. Nem csupán azért, mert a csomagolással nincs gondja, hanem azért is, mert egy-egy nagy mennyiségű megrendelésből megmaradó „felesleget”, pontosabban többletet az Észak Üvért átveszi, és vagy valamelyik hipermarket saját márkás termékeként, vagy pedig immár saját, Premiko márkaneve alatt címkézi, értékesíti. Azaz a tartósítóipari nagyvállalatoknak nem kell a kis fennmaradó mennyiségek kockázatával számolni.
Az 1998-as orosz válság hozta lehetőséget tehát remekül kihasználták, bár tíz évvel később, a globális pénzügyi krízis megint megrengette a középvállalattá serdült miskolci céget. Ekkor is a fizetésképtelenség számos esete tizedelte a hazai konzervipart. Deák Attila vállalata lényegében érdemi hitel nélkül vágott neki a válságnak, és bár nagyon nehéz egy évet éltek meg, a sorra kidőlő konkurensek miatt végül 2008 is csak egy újabb lehetőséget jelentett a miskolci vállalat életében. Bár a lakossági üzletág megmaradt, az iparnak szállító konkurencia meggyengülése jól jött a konzervipari üzletágnak. Olyannyira, hogy a már említett Premiko márka megalkotásába és bevezetésébe is ekkor, 2010-től fogtak bele.
Az utóbbi években a 4 milliárd forintot is átlépte az árbevétel. A 2017-es kis visszaesés is annak volt köszönhető, hogy az orosházi üvegkemence meghibásodott, importból pedig nem tudták az összes kiesést pótolni. De ez már nem okozott akkora gondot, mint 2008 táján az a multi, amelyik 300 milliónyi árut megrendelt, majd visszamondta, így az éppen akkor maradt a nyakukon, amikor negyed- és ötödáron kerültek a piacra a bedőlt gyártók üveges készárui.
Ma persze jól fut a szekér, legfeljebb a munkaerőhiány je- lenthetne gondot. De szerencsére előre gondolkodtak, jelentős beruházással teljesen automatizált készáru-csomagoló gépsort állítottak üzembe, így ez most jelentős versenyelőnyt biztosít számukra. És persze sok tervük is van, például Budapesten szeretnének egy nagykereskedelmi raktárral erősíteni. Már csak azért is, mert az elmúlt években százmilliókat költöttek a minőségbiztosításra.
Természetesen a társadalmi felelősségvállalásról sem feledkeztek meg: Attila 15 éven át kosárlabdázott, ma pedig cége és ő a diósgyőri női kosárlabdacsapat egyik fontos támogatója, illetve társadalmi munkában a magyar focivilágban is fontos pozíciót tölt be az üzletember. A kereskedésben évente 6000 kamionnyi üvegáru fordul meg. Ha ezek egymás után haladnának az úton, 100 kilométer hosszú lenne a sor. „Teljes elkötelezettség a vevoi elégedettség iránt"